Rapport Taalplan Frysk, en die reacties in een breed vermidden van onderwijsprofessionals te bespreken. De insteek daarvan was om nu, in de eerste fase, het uitvoerende team van Rapport Taalplan Frysk input te geven om zo bij te sturen op zaken waar dat volgens het veld nodig is. Het DINGpetear moest de implementatie van het Rapport Taalplan Frysk helpen en daarmee, op termijn, het Friese onderwijs.
Ruim 50 deelnemers – waaronder vertegenwoordigers van zo goed als alle onderwijslagen, ondersteunende organisaties en overheden – waren aanwezig bij het DINGpetear. Zij werden na een inleiding van DINGtiid-bestuurder Freddy Weima verdeeld over drie discussiegroepen (Haalbaarheid, Wettelijke positie en Onderwijsondersteuning).
Gedeputeerde Sietske Poepjes vertelt uit naam van haar groep welke punten aan bod kwamen.
Discussieleider Lysbeth Jongbloed somt op wat haar groepje opvalt aan het Taalplan Frysk en het onderwijs in het algemeen.
Discussieleider Tjallien Kalsbeek vertelt wat haar discussiegroep aan de orde heeft gebracht.
DINGtiid-bestuurder Freddy Weima bedankt iedereen voor hun inbreng en is ervan overtuigd dat de vragen, kritiek en opmerkingen van grote waarde zijn voor het team Rapport Taalplan Frysk.
Voor DINGtiid betekent het DINGpetear Onderwijs een overgang naar een nieuwe fase in ons adviestraject betreffende het Fries in het onderwijs. In januari 2017 is het onderwijsadvies ‘Meertaligheid als kwaliteit en doel’ verschenen, in 2018 is geadviseerd over de BFTK, met hierin veel aandacht voor het hoofdstuk onderwijs. Nu, na het DINGpetear Onderwijs over het Rapport Taalplan Frysk van januari 2019, zal DINGtiid zich in 2019 en 2020 buigen over de vraag hoe de kennisinfrastructuur rondom het Fries – met hierin ook de schil van onderwijsondersteunende organisaties van het Fries onderwijs – kunnen worden versterkt.
" />
DINGtiid, het orgaan voor het Fries, organiseerde op 10 januari 2019 in Leeuwarden een DINGpetear over het onderwijs. De directe aanleiding was de presentatie van het ‘Rapport Taalplan Frysk. Inventarisatie naar de stand van zaken m.b.t het (vak) Fries in het primair en voortgezet onderwijs’ in september 2018.
Doel van ons DINGpetear Onderwijs was om het veld te laten reageren op het Rapport Taalplan Frysk, en die reacties in een breed vermidden van onderwijsprofessionals te bespreken. De insteek daarvan was om nu, in de eerste fase, het uitvoerende team van Rapport Taalplan Frysk input te geven om zo bij te sturen op zaken waar dat volgens het veld nodig is. Het DINGpetear moest de implementatie van het Rapport Taalplan Frysk helpen en daarmee, op termijn, het Friese onderwijs.
Ruim 50 deelnemers – waaronder vertegenwoordigers van zo goed als alle onderwijslagen, ondersteunende organisaties en overheden – waren aanwezig bij het DINGpetear. Zij werden na een inleiding van DINGtiid-bestuurder Freddy Weima verdeeld over drie discussiegroepen (Haalbaarheid, Wettelijke positie en Onderwijsondersteuning).
Gedeputeerde Sietske Poepjes vertelt uit naam van haar groep welke punten aan bod kwamen.
Discussieleider Lysbeth Jongbloed somt op wat haar groepje opvalt aan het Taalplan Frysk en het onderwijs in het algemeen.
Discussieleider Tjallien Kalsbeek vertelt wat haar discussiegroep aan de orde heeft gebracht.
DINGtiid-bestuurder Freddy Weima bedankt iedereen voor hun inbreng en is ervan overtuigd dat de vragen, kritiek en opmerkingen van grote waarde zijn voor het team Rapport Taalplan Frysk.
Voor DINGtiid betekent het DINGpetear Onderwijs een overgang naar een nieuwe fase in ons adviestraject betreffende het Fries in het onderwijs. In januari 2017 is het onderwijsadvies ‘Meertaligheid als kwaliteit en doel’ verschenen, in 2018 is geadviseerd over de BFTK, met hierin veel aandacht voor het hoofdstuk onderwijs. Nu, na het DINGpetear Onderwijs over het Rapport Taalplan Frysk van januari 2019, zal DINGtiid zich in 2019 en 2020 buigen over de vraag hoe de kennisinfrastructuur rondom het Fries – met hierin ook de schil van onderwijsondersteunende organisaties van het Fries onderwijs – kunnen worden versterkt.